Abstract

Previous abstract Back to issue content Next abstract
Symmetry: Culture and Science
Volume 32, Number 3, pages 431-449 (2021)
https://doi.org/10.26830/symmetry_2021_3_431

DRAWINGS, ORNAMENTS, AND HISTORICAL PLASTER CASTS: THE REFORM OF DRAWING EDUCATION IN THE TECHNICAL UNIVERSITY OF BUDAPEST

Eszter Hajós-Baku1*, Beáta Szűts2

1 Faculty of Architecture, Budapest University of Technology and Economics, 3 Műegyetem rakpart, H-1111 Budapest, Hungary.
E-mail: bakueszter@gmail.com
ORCID: 0000-0002-3359-6053

2 Department of Graphics, Form and Design, Budapest University of Technology and Economics, 3 Műegyetem rakpart, H-1111 Budapest, Hungary.
E-mail: beata.szuts@rajzi.bme.hu
ORCID: 0000-0001-5303-8991

* *corresponding author

Abstract: The beginnings of architecture education in Hungary can be linked to the Faculty of Architecture at the Budapest University of Technology and Economics (hereinafter referred to as BME or Technical University). The best-known architects in the history of Hungarian architecture studied and taught here. Freehand drawing and its teaching dates back to the establishment of the institution, yet developments and changes in its methodology are still largely unexplored. Research of recent years on ornamentation and methodology has drawn attention to a unique segment of the university’s drawing education, including sample books as well as a collection of plaster casts. This collection of historical plaster casts is unique in the annals of architectural education. Once part of a huge collection, these plaster casts entered the institution in fragments as essential tools in the reform of drawing education, only to become oversized disposable objects ignominiously consigned to storage rooms and replaced by more up-to-date demonstrational tools and techniques a few decades later. Started in 2016, the underlying research of this paper has approached these items as educational historical documents, as instruments capable of introducing proportions and teaching proportion systems, as presentation tools for ornamental drawing, and as objects of heritage value. This study seeks to explore the educational-historical significance of the collection in its relation to drawing education. The aim is to better understand the history of architecture education and to enrich its methodology.[1]

Keywords: plaster casts, ornaments, education, architecture, drawing.

References:
Andó, G. and Baku, E. (2016) „Ne bántsd a gipszet!” A Szépművészeti Múzeum szobrászattörténeti gipszmásolat-gyűjteményének felmérése és katalogizálása, Ars Hungarica, 2, 127–138.

Baku, E. (2013) Centralizing church plans as symmetrical forms: contributions to the Hungarian architecture in the inter-war period, Symmetry: Art and Science, 13, 1–4, 48–52.

Balogh, Á.G., Frey. G.P., Kalmár, M., Kiss, Z.E., and Zsembery, Á. (2013) Műegyetem: The Historical Campus, Budapest: Budapest University of Technology and Economics.

Bardon, A. (1952) Rajzoktatás az építőművészeti nevelés szolgálatában, Magyar Építőművészet 5-6, 232–247.

Bán, T. (1931) Ékítménytan, Budapest: Magyar Királyi József Műegyetem.

BME OMIKK Archive Repertory of Fonds, retrieved from: http://univa.mflsz.hu/index.php/magyar-kiralyi-jozsef-mu-egyetem-2

Curricula of BME (1946–47) BME OMIKK Archive Curricula of BME, retrieved from: https://library.hungaricana.hu/hu/view/BME_Orarend_1946-47_1949-50/?pg=2&layout=s&query=mint%C3%A1z%C3%A1s

Curricula of BME (1935–1938) BME OMIKK Archive Curricula of BME, retrieved from: https://library.hungaricana.hu/hu/view/BME_Programja_1935-1938/?pg=1&layout=s

Dobó, M., Molnár, C., Peity, A., and Répás, F. (1999) Reality – Concept – Drawing, Budapest: Terc.

Fehér, K. (2017) Felmérés az építészképzésben: 1945 előtti műemlékfelmérési rajzok az építészetoktatás első nyolc évtizedéből, Architectura Hungariae 2, 33–54.

Fehér, K. and Krähling, J. (2019) Építészettörténet és építészeti tervezés: Az építészoktatás megújulásának kérdései az 1930-as nemzetközi építészkongresszus műegyetemi kiállítása kapcsán, Építés-Építészettudomány, 47, 1-2, 135–167. https://doi.org/10.1556/096.2018.012

History of BME, retrieved from: https://www.bme.hu/egyetem-multja-tortenete

Lending, M. (2017) Plaster Monuments: Architecture and the Power of Reproduction, Princeton: Princeton University Press.

Karácsony, R. and Vukoszávlyev, Z. (2019a) Architectural education in Hungary from 1928 to 1948 according to the contemporary specialised press, Symmetry: Culture and Science, 30, 4, 295–312. https://doi.org/10.26830/symmetry_2019_4_295

Karácsony, R. and Vukoszávlyev, Z. (2019b) “Conservative progression”: The influence of the Modern Movement on Hungarian architectural education during the interwar period, Architecturae et Artibus, 3, 42–53.

Katona, J. (2017) Az ékítményes formanyelv: Ékítménytan, mintakönyvhasználat, forma- és stílusteremtési kísérletek, [Ph.D. dissertation], Budapest: Eötvös Lóránd Tudományegyetem. https://edit.elte.hu/xmlui/handle/10831/33344

Katona, V. (2018) Symmetries and proportions in architecture, Symmetry: Culture and Science, 29, 1, 325– 327. https://doi.org/10.26830/symmetry_2018_3_325

Kotsis, I. (1995) “Életrajzom”, In: Hajdú, V. and Prakfalvi, E., eds. Lapis Andularis – Források a Magyar Építészeti Múzeum gyűjteményéből, Budapest: OMvH Magyar Építészeti Múzeum.

Programme of BME (1943-44) BME OMIKK Archive Programme of BME, retrieved from: https://library.hungaricana.hu/hu/view/BME_Programja_1935-1938/?pg=31&layout=s&query=el%C5%91ad%C3%A1sok%20%C3%A9s%20gyakorlatok

Scruton, R. (2000) After Modernism, City Journal, retrieved from: https://www.city-journal.org/html/after-modernism-11801.html

Sinkó, K. (2002), “Ékítményes rajz és festés, Magyar Képzőművészeti Egyetem”, In: Majkó, K.B and Szőke, A., eds. A Mintarajztanodától a Képzőművészeti Főkoláig, Budapest: Magyar Képzőművészeti Egyetem. http://www.mke.hu/mintarajztanoda/konyv2-06.htm

Sinkó, K. (2006) A 19. századi ornamentika-teóriák antropológiai vonatkozásairól, Iskolakultúra, 16, 6, 28–35.

Sugár, P. (2006) Ornamentika és szakralitás, Magyar Szemle, 15, 7-8, 18–27.

Szakál, Z. (2010) Síkbeli alakzatok szimmetria és hasonlósági tulajdonságai, [Ph.D. dissertation], Gödöllő: Szent István Egyetem. https://www.szie.hu/file/tti/archivum/Szakal_Zoltan_PhD_ertekezes.pdf

Tóth, P. (2006) A hazai rajzoktatás története a népoktatási törvényig: A rajziskolák, Neveléstörténet, 1, 2. http://www.kodolanyi.hu/nevelestortenet/?act=menu_tart&rovat_mod=archiv&eid=29&rid=1&id=98

[1] The research program into the historical plaster cast collection of the BME Dep. of Graphics was supported by the National Culture Fund (NKA).

Previous abstract Back to issue content Next abstract